Sposoby łączenia peptydów z odpowiednią dietą i suplementacją

Wiele osób zaczyna korzystać z dobroczynnych właściwości, jakie niosą za sobą peptydy. Znajdują się one w składzie produktów kosmetycznych, takich jak kremy przeciwzmarszczkowe czy regenerująco-nawilżające, mających poprawić kondycję cery oraz zapobiec pojawieniu się zmarszczek na twarzy. Natomiast przez sportowców są stosowane w celu zbudowania masy mięśniowej i redukcji tłuszczu. Skąd dostarczać do naszego te korzystne związki białkowe oraz jak je łączyć z odpowiednią dietą oraz suplementami?

Czym są peptydy i jak łączyć je z dietą?

Peptydy to bioaktywne aminokwasy powstałe na skutek syntezy białek. Można je uzyskać w sposób naturalny podczas procesów trawiennych zachodzących w organizmie lub też są wytwarzane syntetycznie. W zależności od kolejności ustawienia cząsteczek białkowych każdy peptyd ma odmienne właściwości. Aby skutecznie korzystać z dobrodziejstw, jakie one nam oferują trzeba odpowiednio zaplanować dietę lub sięgnąć po suplementy, które zawierają te aktywne białka. Można także połączyć oba te sposoby w celu zwiększenia efektów.

Produkty pochodzenia zwierzęcego oraz roślinnego bogate w białko, są idealnym źródłem, z którego mogą powstawać te aktywne aminokwasy. Zaliczane są do nich przede wszystkim soja, kukurydza, białko z mięsa ssaków i ryb czy pszenica. Proteiny występujące w tych produktach są przekształcane w naszym organizmie poprzez biosyntezę. Warto wzbogacić swoją dietę w te składniki, gdyż dzięki temu możemy cieszyć się zdrową i gładką cerą, a także lśniącymi włosami. Jednak czasem nie wystarczy jedynie prawidłowe odżywienie i trzeba sięgnąć po bardziej skuteczne metody. W tym właśnie celu powstały suplementy diety je zawierające. Peptyd jest oznaczony na opakowaniu literą L przed jego właściwą nazwą. 

Suplementy z peptydami

Suplementy zawierające peptydy są bardziej efektowne od stosowania odpowiedniej diety, polegającej na spożywaniu białek. Do nich najczęściej zalicza się peptyd glutaminowy, który chroni tkankę mięśniową przed redukcją. Glutamina należy do najbardziej rozpowszechnionych aminokwasów. Podczas wysiłku fizycznego wspiera wytwarzanie glukozy. Po intensywnym treningu spada nam poziom glutaminy w naszym organizmie, dlatego ważne jest, aby uzupełnić jej braki. W suplementach można także spotkać L-leucynę, L-izoleucynę czy L-walinę. Każdy z tych związków ma odmienne właściwości. Można ich używać do treningu wytrzymałościowego w celu wspomagania odporności organizmu oraz szybszej jego regeneracji. Zapewniają także lepsze dotlenienie mięśni, co jest przydatne podczas intensywnego wysiłku. Niektóre peptydy to również boostery testosteronu, który zwiększa naszą siłę oraz powoduje wzrost masy mięśniowej. 

Suplementy są używane przede wszystkim przez kulturystów pragnących zwiększyć swoją masę mięśniową oraz przez osoby chcące mieć szczupłą sylwetkę. Dużą popularnością cieszą się produkty, gdzie znajdują się peptydy mające wpływ na zwiększenie się poziomu hormonu wzrostu. Są to GHRP-6 oraz GHRP-2, które pomagają  w budowaniu mięśni, a także w redukcji tkanki tłuszczowej. Często używany jest również ipamorelin, stosowany w połączeniu z innymi aktywnymi białkami.

Jest wiele różnych aminokwasów, które także nadają się na wspomagacze podczas treningu, a zdecydowana większość z nich opiera się na zwiększeniu wydzielania ilości hormonu wzrostu w przysadce mózgowej.

Podsumowując połączenie właściwej diety z suplementami zawierającymi peptydy daje pozytywne efekty, dające się zauważyć w zwiększeniu masy mięśniowej, lepszej kondycji organizmu czy redukcji tkanki tłuszczowej. W przeciwieństwie do sterydów, nie są one szkodliwe dla ludzkiego organizmu. Choć te pierwsze gwarantują kulturystom szybkie i efektowne rezultaty jeśli chodzi o muskulaturę, nie są one długotrwałe. W dodatku często po ich odstawieniu pojawiają się zaburzenia nastrojów oraz inne nieprzyjemne skutki uboczne. Działanie peptydów jest o wiele bardziej bezpieczne dla zdrowia i są bardziej długofalowe. Ponadto regulują one poziom hormonu wzrostu, odpowiedzialny za budowę dobrej jakości tkanki mięśniowej. Mimo tego, że na efekty trzeba będzie dłużej poczekać jest to dużo lepsza alternatywa.